Як зробити автоматичні розсувні ворота своїми руками

Частина 1

У цьому відео я покажу переробку звичайних воріт в автоматичні розсувні своїми руками. Думка замінити ворота на автоматичні була у мене давно. І в якийсь момент народилася схема, яку я втілив в життя. Ворота управляються з дистанційного пульта від сигналізації. Цей ліхтар служить індикацією включення і виключення приводів.

Відкриття воріт я реалізував всередину. Вся електрика розміщена в герметичному ящику, а проводка підземна. Електромотори приводів живляться від напруги в 12 вольт. Швидкість відкриття я тестував поки тільки в зимовий період, і вона становить від 40 секунд до 1 хвилини. Кожен з двох приводів виконаний за однаковою схемою. Рухомий шток приводу кріпиться до спеціального вушка на воротах. Сам привід прикріплений через зварний кронштейн до стовпа. Вся проводка виконана в герметичній гофре.

Як бачите внутрішні деталі приводу, я захистив підходящої пластиковою коробкою і сіркою каналізаційною трубою діаметром 50 міліметрів. Таке рішення повністю захищає електромотор і концевики від вологи.

особливості роботи

На закриття і відкриття воріт у мене різні кнопки на пульті і це дуже зручно, коли треба відкрити або причинив ворота. Ще один момент, який я захотів реалізувати: закрився, ворота блокуються за рахунок оригінальної конструкції. Ні на землі, ні над воротами немає ніяких перемичок і упорів, які фіксують ворота в крайньому положенні. Ворота просто закриваються і потім знаходяться в злегка раскліненних стані. Дана конструкція не передбачає черговість закривання лівої чи правої стулки, між Воротін залишений зазор в декілька міліметрів. Такий підхід, на мою думку, спрощує схему управління воротами. Коли ворота закрилися, приводи автоматично вимикаються.

Свої приводи на ворота я виготовляв і встановлював в зимовий час. А це хороше випробування на надійність і довговічність пристрою. Тому я використовував перевірені автомобільні вузли та деталі. Так вийшло, що цієї зими я спокійно експлуатував свої автоматичні ворота при ось такій температурі.

Що змінюється в мороз? Автоматика працює безвідмовно, збільшується лише час відкривання / закривання воріт. Я думаю, що це пов’язано зі змазкою. На морозі вона стає густішою. Наступне питання, яке напевно вам цікавий: що робити, коли немає електрики? Я просто витягаю шпильку, яка зміцнює шток приводу до воріт, а потім просто руками відкриваю ворота і опускаю вниз упори.

Я не прихильник використання в якості резервного живлення акумулятора, так як вважаю цю схему дорогої і вимагає постійного обслуговування і зарядки. До того ж частота відключення електрики в вашому районі – це питання індивідуальне. За кілька місяців експлуатації я відкрив ворота, таким чином, лише один раз. Щоб закрити ворота без електрики, треба виконати зворотні операції: змістити осі штока приводу і воріт, і вставити шпильку. Ось і все, і мені здається, що це не складно.

У конструкції воріт є своя особливість. Щоб зменшити парусність, нижня частина виконана у вигляді сітки.

А як замикати ворота, не використовуючи приводи? Для цього є повертається засув. Так він відкритий, а так він закритий.

Коли автоматика підключена, засув весь час у відкритому положенні. Оглядово я показую саму рамку воріт. Це максимально проста конструкція. У ній немає, на мій погляд, зайвих деталей і при цьому ворота досить жорсткі.

А як же приводи блокують ворота? Розглянемо це докладніше. Вся хитрість в особливій установці комірних петель. Якщо придивитися, то ви побачите, що петлі приварені так, що не дають воріт відкриватися назовні.

При закриванні вертикальна труба воріт впирається в стовп і пориви вітру дмуть назовні не зможуть вирвати привід. А гвинтова конструкція приводу не дозволить втиснути ворота всередину.

висновки

На закінчення розглянемо особливості цього проекту:

  • бюджет на два приводи і блок управління склав близько 5000 гривень;
  • для виготовлення приводів я використовував домкрати і мотор редуктори склоочисників від «копійки»;
  • схему блоку управління я придумав сам і реалізував її за допомогою реле;
  • для додаткової безпеки я використовував два рівня контролю закриття і відкриття воріт. Це звичайні кінцеві вимикачі і реле часу;
  • пульти управління я використовував від бюджетної автосигналізації;
  • і, нарешті, у мене реалізовані окремі кнопки на відкриття і закриття воріт, що дозволяє відкривати або прізакривать ворота. Що на практиці виявилося дуже навіть корисним.

Частина 2


Це друга частина відео про автоматичні розсувні ворота своїми руками. У минулому випуску я робив огляд цих воріт, а сьогодні дуже детально розповім про електричній схемі.

Відразу хочу попередити, що цей блок зібраний під виконання конкретних завдань по воротах. Ось ці завдання. Це можливість відкривання / закривання воріт при вітрової і сніжної навантаженні, коли час роботи приводів може бути збільшено. Друге – це можливість відкривати ворота, використовуючи їх як хвіртку для гостей, наприклад. Третє – повне відключення приводів після відкривання або закривання воріт. А також відключення після закінчення певного часу, яке можна регулювати самому. Регулювання часу відключення приводів передбачена окремо для відкриття і для закриття.

Якщо ці завдання вас влаштовують, то можете сміливо дивитися це докладний опис схеми далі.

З чого складається схема

Схема побудована на доступних елементах, які можна купити в автомагазинах або дешево замовити на Алі експрес. Основа схеми – це два імпульсних реле, які спрацьовують при надходженні короткого негативного імпульсу з блоку дистанційного керування. Блок автоматики перед вами. Давайте розглянемо основні елементи.

Перше – це блок управління. Звичайна автомобільна сигналізація. Найдешевша китайська. Я замовив її на Алі експрес. Вона стояла близько 300 гривень.

Далі найбільші блоки – це блок живлення. Блок живлення на 12 вольт, підключається він за допомогою ось такої кінцівки.

Наступні великі елементи – це два імпульсних реле. Ось як вони виглядають ці реле. Ось такий от у них номер. Це реле задніх протитуманних ліхтарів. Використовуються в ВАЗах і Шевроле Нива. Його легко знайти, продається в магазинах. Варто близько 240 гривень. У моїй схемі цих реле два: перше і друге.

Наступні елементи – це звичайний пятіконтактний реле. Раз, два, три, чотири і один реле чотирьохконтактного. Це реле необхідно для подачі переривчастого сигналу на ліхтар, щоб оточуючі могли бачити, що ворота в даний момент відкриваються або закриваються.

Також на схемі присутні два модуля реле часу – один і другий. Вони абсолютно однакові. Ці модулі забезпечують вимикання моєї схеми по таймеру.

Ось всі основні елементи, які присутні в моїй схемі. І зараз я постараюся схематично намалювати принцип роботи ось цього пристрою. Як ця схема функціонує.

Схема роботи

Малюємо спочатку всі великі блоки. Це у нас буде блок управління від автомобільної сигналізації. Використовуємо з цього блоку управління всього лише два сигнали. Обидва сигнали імпульсні і вони мають негативну полярність. Тобто це мінус. Перший сигнал у нас буде відповідати за відкриття воріт, а другий буде відповідати за закриття воріт. Природно на пульті сигналізації це будуть ось ці дві кнопки. Кнопочка закритого замочка – це у нас закриття воріт. І відкритий замочок – це відкриття воріт.

Далі, звичайно ж, ми намалюємо блок живлення. Блок живлення 12 вольт. Я не буду поєднувати блок живлення з основними вузлами, просто для того, щоб на схемі не було багато ліній.

Йдемо далі. Найголовніше в моїй схемі – це два імпульсних реле, про які я говорив раніше. Ось вони. Тому розміщуємо їх по центру. Перше і друге. Це буде Р1 – відкривання, а це буде Р2 – закривання. Як я вже говорив, використовуємо ось таке імпульсна реле ось з таким номером. Їх легко знайти в автомобільних магазинах, і коштує воно досить недорого. Схема підключення даних реле дуже проста. Я ось схематично покажу, як це виглядає. Там всього лише 6 контактів. Контакти, які я використовую. На перший контакт я подаю постійний плюс, на третій контакт – постійний мінус. П’ятий контакт є керуючим, на нього повинен приходити мінус. При чому, цей мінус може бути імпульсним. Це якраз те, що нам потрібно. У нас з блоку управління йде імпульсний сигнал з негативною полярністю.

Тому ми зробимо наступне. Ми з’єднуємо блок управління з першим реле відкривання. Це у нас відкриття. Сюди у нас приходить керуючий мінус з блоку управління. А друге реле управляється другим сигналом з блоку управління. Це у нас закриття і це теж мінус.

Далі по цій схемі підключення імпульсного реле, я використовую четвертий контакт – це постійний плюс на виході. Той момент, коли на п’ятий контакт приходить імпульс негативної полярності. Таким чином, тут на четвертому контакті буде з’являтися сигнал. Це буде плюс. Я намалюю його ось так.

Електродвигуни в схемі

Йдемо далі. У нашій схемі, звичайно ж, присутні електродвигуни приводів воріт, їх два. Я позначу їх як М1 та М2. У найпростішому варіанті, щоб ця схема запрацювала нам достатньо подати мінус з блоку живлення на ці мотори. Зробити ось так і взяти будь-який плюс з будь-якого з цих реле. Тепер як ця схема може працювати? Дуже просто. Припустимо мені треба відкрити ворота – я натискаю першу кнопку відкривання. На блоці управління, на першому контакті з’являється імпульс негативної полярності, і він запускає ось це реле (перше). Це реле спрацьовує і на четвертому виході реле з’являється постійний плюс. Цей плюс надходить на кожен з електромоторів. А мінус ми вже отримали, підключившись через блок живлення. Таким чином, вони починають обертатися в якусь одну сторону. Схема починає працювати, обидва двигуни крутяться – наші ворота відкриваються.

Для того, щоб зупинити цю схему я знову натискаю на цю ж саму кнопку – кнопку відкривання воріт. Що відбувається? Знову в блоці управління з’являється керуючий імпульсний сигнал мінусовій полярності. Ось він іде сюди і знову він надходить на імпульсна реле. Так як реле імпульсний, то кожен імпульс змінює стан реле. Таким чином, якщо воно було включено, то воно вимикається, і цей плюс з четвертого контакту зникає. І обидва двигуни зупиняються, тому що плюс у обох двигунів зникає.

Якщо ж ми підключимо плюс з другого реле, яке відповідає за закриття, тоді ми будемо використовувати кнопку закриття. Ось вона – замочок, ми її натискаємо, і в блоці управління спрацьовує той сигнал, який йде по ось цього проводу. Тобто у нас тут імпульсний мінус надходить з цього проводу на друге реле, що відповідає за закриття. На четвертому контакті цього реле з’являється плюс. Цей плюс у нас підключений до обох двигунів і тепер вони знову починають обертатися, але вони обертаються в ту ж саму сторону.

Для того, щоб зупинити закриття, ми повинні знову натиснути на цю ж саму кнопку. Тоді керуючий мінус з блоку правління з цього проводу надходить знову на реле закриття. Імпульсне реле змінює свій стан, і плюс четвертого контакту йде, і знову двигуни зупиняються.

Для того, щоб змусити двигуни приводів воріт обертатися в інший бік і забезпечити закривання, нам необхідна якась схема, яка буде змінювати полярність. Так як кожен реле у нас видає плюсової керуючий сигнал. Для цього я скористаюся звичайним пятіконтактний реле, ось воно в мене одне й друге.

Вони в зв’язці працюватимуть, і забезпечувати ось на цих двох контактах зміну полярності. Як це буде виглядати? Коли я буду подавати керуючий сигнал відкривання або закривання, буде спрацьовувати той чи інший імпульсна реле, а тут на цих двох контактах буде змінюватися полярність. Припустимо, вона була тут плюс, а тут мінус, а потім вона стане тут мінус, а тут плюс. Таким чином, я забезпечу реверс двигуна.

Малюємо схему зміни полярності. Як я вже говорив, це два пятіконтактний реле. Ось воно є першим, і ось воно друге. Позначимо контакти. Тут у нас 88 контакт, іноді його ще називають 87А. Це не принципіально. З цього боку у нас 30 контакт силовий. Далі ось ці два контакти – це 87. І по два контакти управління котушкою реле.

Це 86 і 85. І тут відповідно 86 і 85. Тепер як ми будемо з’єднувати ці контакти? Робимо наступне. 88 контакти ми заводимо на мінус. Тобто тут у нас мінус і тут мінус.

86 і 85 контакти реле з’єднуємо між собою і також заводимо на мінус. На 87 контакти обох реле ми повинні подати плюс. Тут у нас буде плюс, я позначу його ось. Щоб було зрозуміло, я навіть намалюю червоним фломастером. Отже, ось у нас плюс тут. А мінус у нас ось тут.

85 контакт першого реле ми повинні підключити до 4 контакту імпульсного реле на відкриття. А 86 контакт другого реле зміни полярності, ми повинні підключити до 4 контакту імпульсного реле для закриття. Залишаються 30 контакти реле зміни полярності. До цих контактах ми паралельно підключимо наш електродвигун.

Тепер давайте подивимося, як ця схема буде працювати. Припустимо у нас немає імпульсних реле. Ось я їх зараз закрию. Що буде відбуватися? У непідключеному стані обидва реле зміни полярності працюватимуть за наступним принципом. 87 контакт у них буде нормально замкнутий, що тут, що тут. Тому з цього контакту буде зніматися плюс і надходити на 30 контакт. Я малюю тут плюс і тут також малюю плюс, тому що тут 30 і 87 теж будуть замкнуті. Отже, у нас є плюс і плюс. Як ви розумієте, електродвигуни при такому підключенні працювати не будуть.

А що станеться, якщо ми подамо їм сигнал? Отже, ми захотіли відкрити ворота, ми натискаємо на кнопку відкриття воріт, в блоці управління з’являється імпульсний сигнал. Ось про цю лінію він йде сюди і відкриває імпульсна реле номер 1. На 4 контакті цього реле у нас з’являється постійний плюс, який приходить на 85 контакт першого реле зміни полярності і змінює стан нормально закритого 87 контакту на нормально відкрите. Таким чином, замикається контакт 888 або 87А, як його ще називають. І ми отримуємо на 30 контакті вже не плюс, а мінус. Я малюю тут мінус. А тут у нас плюс.

Так як двигуни підключені паралельно, то вони починають обертатися в якусь одну певну сторону. Коли я знову натискаю на цю ж кнопку «відкриття», імпульс з блоку управління приходить на це ж перше реле, воно змінює свій стан і з 4 контакту плюс зникає. Таким чином, на 85 контакті реле зміни полярності пропадає сигнал, котушка більше не намагнічує контакт і 88 контакт переходить в стан «нормально відкритий». А 87 контакт «нормально закритий». Тобто, ми тут знову отримуємо плюс. І у нас знову тут плюс і тут плюс. Тому двигуни електроприводів знову зупиняються.

Якщо я натискаю кнопку «закриття», то у нас відбувається те ж саме операція тільки вже з другим імпульсним реле. Тобто сигнал надходить ось сюди – це сигнал імпульсний мінус, він йде на друге реле. На цьому реле у нас з’являється на 4 контакті плюс. Цей плюс надходить на 86 контакт реле зміни полярності, і вже з цього боку у нас буде не плюс, а мінус. Обидва двигуни запускаються, але крутять вони вже в іншу сторону. Так я вирішив питання зміни полярності. Використовуючи всього лише два пятіконтактний реле.

Ви можете задати цікаве питання, що станеться, якщо при включеному першому реле відкриття, тобто коли я натиснув на кнопку «відкрити ворота», я відразу ж натисну кнопку «закрити ворота». Тоді відбудеться наступне: обидва реле будуть в змозі «включено» і тоді плюс буде присутній як тут, так і тут. І ці реле зміни полярності поміняють свої статки. Двигуни електроприводів зупиняться, тому що на контактах будуть обидва мінуса. Але мене така ситуація не влаштовує, тому що обидва імпульсних реле будуть постійно включені і на їх виходах буде присутній плюс. Щоб такого не відбувалося, я використовую ще два реле. На моїй схемі вони знаходяться ось тут вгорі.

реле блокування

Я назвав їх реле блокування відкриття і реле блокування закриття, відповідно. Для чого вони потрібні? Вони потрібні для того, щоб, коли я відкриваю ворота і у мене задіяно реле відкривання, я не міг натисканням на кнопку «закриття» включити друге реле, що відповідає за закривання воріт. На схемі це буде виглядати так. Це знову два пятіконтактний реле. Контакти будуть розташовуватися так. Це 30, 87, 88, 86, 85. На ці контакти я подам я подам відразу мінус з блоку живлення. Це у мене буде «Р блокування відкривання», а це буде «Р блокування закривання». Тепер обидва наших імпульсних реле будуть підключені до блоку управління не безпосередньо, а через відповідні реле блокування відкривання і закривання.

Тому цей зв’язок я стираю. Беремо сигнал, який відповідає за відкривання, і подаємо його на першому реле до 87 контакту. Відповідно, щоб підключити імпульсний реле на відкриття. Ми повинні взяти сигнал з 30 контакту реле блокування.

А тепер через реле блокування закриття, підключимо сигнал на закриття воріт. Знову підключаємо його до 87 контакту. Я виділю їх кольором, щоб було зрозуміло. З 30 контакту реле блокування закривання знімає негативний імпульс, і подаємо його на відповідний контакт імпульсного реле закриття.

Як ця схема буде працювати тепер? Коли ми натискаємо на кнопку «відкриття воріт», в блоці управління з’являється імпульсний сигнал і по цій лінії він спочатку надходить на реле блокування відкривання на 87 контакт. Цей контакт у нас в стані, коли реле не підключено – завжди замкнутий, тому з 30 контакту ми знімаємо цей імпульс і він надходить у нас на імпульсна реле відкриття воріт. І далі за схемою.

Коли мені необхідно закрити ворота, я затискаю на іншу кнопку, з’являється сигнал вже в цій гілці. Він надходить на 87 контакт реле блокування закривання. Це реле поки у нас не включено. Тому з 30 контакту ми знімаємо мінус, який вступає на другу імпульсна реле, що відповідає за закриття воріт.

А тепер зробимо хитрість. Ми підключимо позитивний сигнал з імпульсного реле відкривання на 86 контакт реле блокування закривання. Що станеться в цьому випадку?

Отже, коли ми відкриваємо ворота і у нас імпульс проходить через ось цю схему, через реле блокування відкривання, воно у нас ніяким чином не включене. Контакт 87 замкнутий на 30. Тому імпульсна реле відкриття включається, на його виході з’являється плюс, схема починає працювати. А ось цей плюс по ось цій гілці надходить на реле блокування закривання. І тут змінюється стан реле. Якщо раніше 87 контакт був нормально закритим, то тепер він розмикається і 30 контакт замикається на 88, який у нас нік чого не підключений. І навіть якщо зараз, я натисну на кнопку закриття, і у мене піде сигнал з блоку управління з ось цій гілці, і він надійде на 87 контакт. Те сигнал з цього контакту не потрапить на 30, тому що це реле змінило стан. І 30 контакт замкнутий на 88.

Тому імпульсна реле номер 2 закриває ворота, не зможе спрацювати. Таке ж хитре підключення ми виконаємо для реле блокування відкриття. Ми знімаємо з другого імпульсного реле сигнал плюсовою. І подаємо його ось сюди на 86 контакт реле блокування відкриття.

Як ви вже здогадалися, тут буде той же самий принцип роботи. Коли я натискаю на кнопку закриття воріт, негативний сигнал по цій гілці проходить через реле блокування і вступає на другу імпульсна реле закриття. Воно спрацьовує, і позитивний сигнал з 4 контакту йде на 86 контакт реле блокування відкриття.

Реле змінює свій стан і 87 контакт більше не буде пов’язаний з 30. 30 перемикається на 87. І тепер навіть якщо я натисну на кнопку відкриття воріт, і у мене з’являється сигнал вже в цій гілці, то він ніяким чином не проходить далі, і не включає імпульсний реле відкриття воріт. Ось цей шматочок схеми дозволяє виключити непотрібне спрацьовування обох імпульсних реле одночасно. Те, про що я зараз говорив, постараюся вам показати в більш наочній формі.

Ось вони імпульсні реле, ось вони ці контакти, 6 контактів. І ось вони реле блокування. Ось таким чином вони підключені. Червоним кольором у мене є такі дроти, які підключені до відповідних їм імпульсним реле.

Як працює лампочка?

Йдемо далі. Розглянемо питання, як нам зробити, щоб ця схема сигналізувала в моменти, коли якесь із цих реле включено. Тобто, коли у нас двигуни працюють. Для цього у нас є якась лампочка. І вона у нас повинна світитися. Я використовую у своїй схемі реле поворотів. Це реле поворотів для жигулів. Живити його не складно, схема там проста. Я вам покажу, звідки я беру сигнали, для того щоб запустити моргання цієї лампочки. Отже, підключаємо лампочку безпосередньо до реле. А на реле крім мінусового входу ми повинні привести сигнал плюсовою. Де ми його візьмемо? А візьмемо ми його тут. Ми беремо один із сигналів з першого імпульсного реле. А другий сигнал ми беремо в цій точці з другого імпульсного реле.

Якби я зробив так і підключив плюсовій контакт безпосередньо до реле і звів би разом ці два контакти, то замкнув би виходи першого імпульсного реле і другого імпульсного реле, то тоді б я порушував схему. Вони б працювала неправильно. Тому для цієї мети необхідно використовувати два звичайних діода і поставити їх ось так. Перший діод і другий діод.

Трохи кострубато вийшло, але я думаю принцип ви зрозумієте. Тепер, що буде відбуватися? Коли у нас відкрито перше або друге реле, то з їх відповідних 4 контактів плюс буде надходити сюди. Цей плюс проходить через діод, але він не може потрапити в іншу гілку через те, що тут стоїть інший діод. Відповідно цей плюс йде далі і приходить на реле поворотів і лампочка починає блимати.

Якщо я натискаю кнопку відкриття воріт і задіюється першим реле відкриття, тоді плюс знімається з 4 контакту тут. Він також йде по цій схемі сюди, проходить через діод, але не може потрапити ось у цю гілку. А йде нижче сюди на реле поворотів і лампочка знову блимає. Відповідно, коли я натискаю кнопки закриття або відкриття вдруге, ці реле перестають працювати. Сигнал плюсовій з 4 контактів більше не надходить сюди і реле поворотів перестає живити лампочку, і лампочка більше не блимає. Реле, що забезпечує миготіння лампочки – знаходиться у мене ось тут. Це чотирьохконтактного реле. Я навіть взяв його з колодкою. Воно стоїть зовсім недорого. А ось через ці два контакти, я підключаю лампочку вже на місці безпосередньо біля воріт.

Реле часу

Що у нас залишається? У нас залишається остання цікава задача. Нам треба забезпечити, щоб після певного часу, кожна з цих реле вимикалося. Для того, щоб не натискати по кілька разів одну й ту ж кнопку. Для цієї мети я буду використовувати два модуля реле часу. Це прості модулі, стоять вони близько 135 гривень за кожен і розміщуються вони ось тут.

Отже, тут у мене розташовані модулі реле часу. І їх позначення FC-32.я теж їх замовляв на Алі експрес. Нехай це буде реле часу 1, а це буде реле часу 2. Відповідно до першого реле часу у нас буде відповідати за виключення воріт після відкривання. А друге реле буде відповідати за виключення приводів після закривання. На схемі вони виглядають ось так, ось в цьому місці. Перше і друге реле. Тут є контактні групи. Ось тут два контакти і тут два контакти. І тут відповідно три, і тут три.

Також я хочу звернути увагу, що на самих модулях є ось ці змінні резистори, які відповідають за точкову регулювання часу. А відповідні перемички, які встановлюються певним чином, відповідають за діапазони перемикання часу. Виставивши їх в потрібному режимі, я добиваюся того, що кожен з цих реле спрацьовує точно через певний проміжок часу. Ну, в даному випадку у мене тут максимально встановлена ??1 хвилина тут, і 1 хвилина тут. Тобто, час через яке харчування на приводи в будь-якому випадку перестане подаватися – дорівнює одній хвилині. Це час можна налаштувати будь-який, як на відкриття, так і на закриття.

Як я їх підключав. Від блоку живлення у нас тут йде негативний сигнал – мінус. Я його підключаю. Контактна група спереду має два контакти – плюс і мінус. Відповідно, ось він перший мінус і на другу – ось сюди.

Крім того, мінус треба подати на другу контактну групу, яка знаходиться з іншого боку. Тут у нас три контакту. І на другому реле теж три контакту. Тому мінус подаємо на крайній контакт сюди, і на крайній контакт сюди.

Як ви вже, напевно, здогадуєтеся, ці модулі будуть живитися з відповідних імпульсних реле. Давайте намалюємо це на схемі. Отже, коли у нас включаючи перший реле відповідає за відкривання, то ось цей плюсовій сигнал з 4контакта, також має надійти на вхід імпульсного реле, що відповідає за відкривання. Тому ми його ось так роздвоюємо і подаємо цей плюсовій сигнал на лівий контакт передній контактної групи. Відповідно для другого реле часу ми беремо керуючий сигнал ось звідси. Цей плюс ми беремо з реле, яке відповідає за закривання. Ось так.

Отже, тут у нас плюс, тут у нас теж плюс. Контактні групи з цього боку реле часу мають три групи: перший, другий і третій. Перший і другий, коли харчування на це реле не подано – вони нормально замкнуті. Тут те ж саме, нормальне замкнутий стан. А ось коли харчування вже подається, коли спрацьовує таймер, то замикається другий і третій. Тобто тут становище зараз на даний момент нормально відкрите. І тут те ж саме – нормально відкрите.

Що ще ми повинні з’єднати? Ми повинні другі контакти в кожному реле часу під’єднати до відповідних входів реле, які відповідають за блокування. Це 87 контакти. Тобто, ми зараз візьмемо і другий контакт вихід реле часу підключаємо до 87 контакту реле блокування відкривання. А другий контакт другого реле часу, ми підключимо до 87 контакту реле блокування закривання. Ось так ось я намалюю.

Як працює схема при наявності цих двох реле часу? Отже, ми запускаємо перший режим – натискаємо на кнопку і відкриваємо ворота. Відкрили ворота, у нас спрацьовує перший імпульсна реле. На 4 виході цього реле у нас з’являється постійний плюс. За ось цієї ось гілці він приходить на реле часу, яке відповідає знову за відкривання і це реле запускається. Воно запускається і відраховує час в одну хвилину.

Ви можете налаштувати час на свій смак, як вам подобається. Я експериментальним шляхом прийшов до того, що максимальний час, який мені необхідно, щоб ворота повністю відкрилися або закрилися, особливо в зимовий період, рівно одне хвилині. Через одну хвилину відбудеться наступне. Нормально замкнуті контакти 1 і 2 в першому реле разомкнуться, і замкнутися 2 і 3. На 3 контакті у нас мінус. Цей мінус піде по схемі і прийде на 87 контакт реле блокування відкривання. Цей контакт у вільному стані замкнутий на 30 контакті. Сигнал піде далі і мінусовій сигнал прийде на імпульсна реле відкривання, тим самим припинить його роботу.

На виході у нас знову вийде два плюса і електромотори зупиняться. І при цьому з цих реле буде знята напруга. Те ж саме щодо закриття. Ми натискаємо на кнопку «закриття». Сигнал у нас приходить на імпульсна реле закриття. З 4 контакту цього реле ми знімаємо плюс, він у нас надходить на відповідність другому реле часу і запускає таймер. Таймер у нас знову налаштований на 1 хвилину. Через хвилину контакти 1 і 2 розмикаються, а контакти 2 і 3 замикаються. Відповідно цей мінус надходить на цю гілку, яка у нас з’єднана з 87 контактом реле блокування закривання. Через 30 контакт, замкнутий з 87 – сигнал надходить на імпульсна реле, що відповідає за закриття, і це імпульсний реле припиняє роботу. У нас знову зникає тут плюс. І схема зміни полярності знову має однаковий знак – два плюса, і знову ці два електромотори припиняють роботу. Ось така логіка роботи передбачена моєї схемою.

Я сподіваюся, вас не сильно втомив мій докладна розповідь.

частина 3


Це третя частина відео про автоматичні розсувні ворота своїми руками. У попередніх двох частинах я зробив огляд і детально розглянув принципову електричну схему. У цій частині вас чекає пристрій приводів і кінцевих вимикачів.

Для відкриття воріт використовується механізм звичайного вазовского домкрата вартістю в 500 гривень. Рухомий шток цього домкрата переміщається по довгому гвинта при обертанні ручки.

Залежно від напрямку обертання, шток буде переміщатися вгору або вниз. Інтенсивність руху визначає швидкість переміщення штока. Зараз я відкрию кришку, щоб детально показати пристрій цього домкрата. Як бачите, всередині знаходиться шестерня. Для наших цілей ручку і шестерні необхідно видалити. В заміну нижній шестерні на гвинт, бажано встановити підшипник відповідного діаметру. А з цього боку після гвинта ми встановимо перехідник на вал редуктора.

Особливості мотор редуктора

Щоб привести в рух гвинт домкрата я використовував найпростіший, найпростіший і дешевий мотор редуктор склоочисника від ВАЗа. Я використовую тільки два дроти – плюс і мінус. При зміні полярності мотор редуктор змінює напрямок обертання.

Ось вісь цього мотор редуктора, який ми повинні приєднати гвинт.

Його вал здійснює близько 60 оборотів в хвилину. Ви можете використовувати інші, більш дорогі мотор редуктори з підвищеним числом оборотів. Ось в такій площині необхідно зістикувати два цих вузла.

Для двостулкових орних воріт нам буде потрібно відразу два однакових мотор редуктора. Відразу хочу попередити, що у вітчизняному автопромі мотор редуктори навіть з однієї партії можуть мати різну швидкість обертання. Цей парадокс я поки для себе не зміг пояснити. Зверніть увагу, що ось на цьому моторі я вже встановив дві гаечки.

Вони дозволять дещо зміцнити вісь цього мотор редуктора. І вже через них я передам зусилля через перехідник наверх домкрата. В результаті у нас повинна вийти ось така ось конструкція. Зараз я поясню як вона працює. У домкрат я вже вставив профільну квадратну трубу зі стороною 20 міліметрів, на кінці просвердлений отвір для підключення до стулок воріт. Сама квадратна труба пов’язана з гвинтом домкрата і при його обертанні переміщається всередину або назовні.

З іншого боку ви бачите майданчик під кріплення мотор редуктора. Вона виконана у вигляді пластини з отворами. Ось в цьому місці за допомогою болтів кріпиться мотор редуктор. Його вісь з гайками точно входить в перехідник, який я зробив з відповідного торцевого ключа.

При включенні мотор редуктора обертання передається через перехідник на гвинт домкрата. Гвинт домкрата обертається і переміщує назовні або всередину квадратну трубу, яку я вставив. Відповідно, вся ця конструкція при роботі або подовжується, або коротшає, ніж забезпечує відкривання і закривання стулок. І при цьому ця конструкція досить жорстка і міцна, що необхідно для роботи в жорстких вітрових умовах.

На корпусі приводу я також встановив також кілька куточків, до яких я буду кріпити декоративну кришку, що закриває від атмосферних опадів. У задній частині приводу просвердлений великий отвір для шпильки або болта, за допомогою якого привід буде кріпитися до стовпа.

Для цієї конструкції краще виготовити невелику пластикову кришку, щоб захистити її від атмосферних опадів. Другий привід виготовляється так само.

Особливості роботи кінцевиків

І зараз я розповім, як будуть працювати концевики. Ось ці ось концевики вони підключені до ось цих двох моторів. Тут ви бачите сигналізацію.

Зверніть увагу, тут у нас подається плюс і мінус. Ось цей мінус йде відразу сюди і відразу йде на один мотор, і на другий мотор. Тобто звідси, він відразу йде на них. Другий контакт йде сюди, і йде для першого мотора – ось два концевика (підключені через діод), і для другого мотора (теж два діода). Вони з’єднані по-різному і підключені через два концевика. І йде до другого мотору, тобто ось він один мотор, а ось цей до другого мотору. Тобто вони окремо працюють.

Ось давайте зараз подивимося. Отже, у нас все включено, напруга нуль. Включаємо – відкриваємо ворота. Ось наші мотори запрацювали. Напруга у нас 12 вольт. А ось тепер давайте дивитися. І так ми дивимося за моторами. Я закриваю перший контакт – кінцевик замикає тільки один мотор. Тепер у нижнього дивимося. Замикаю – не працює. Тепер замикаємо обидва – і тут, і тут. Все, вони обидва не працюють, тому що я обидва замкнув. Тепер я тут відпускаю, і тут відпускаю – і вони знову працюють.

Якщо я замкну концевики інші, то нічого не відбувається. Що тут, що тут. Ось зверніть увагу – нічого не відбувається. Тому що вони крутяться зараз проти годинникової стрілки. Зараз я схему зупиняю. Ось у мен тут нуль. І тепер я запускаю на закриття. Тепер вони крутяться за годинниковою стрілкою. І тепер, щоб мені їх зупинити, я повинен ось ці нижні закрити. Закрив-відкрив. Те ж саме по-нижньому. Закриваємо обидва тепер – тут замикаю, і тут замикаю, і вони обидва перестають працювати.

Все я їх замкнув. Тепер я їх розмикати і вони знову працюють. Перевіряємо перші концевики. Замикаємо – нічого, ніякого ефекту. Тому що тут стоять діоди і ці діоди пропускають струм тільки в одному напрямку. Тому цей кінцевик тільки на закриття, а цей тільки на відкриття. Ось така ось схема.

межі струму

А тепер давайте подивимося, який струм у цієї схеми. Амперметр сюди. Зараз ми включаємо це все. Ось заробили мотори, все блимає. І тут два з половиною ампера. Ось вся ця схема на двох з половиною ампера.

Тепер я один контакт зупиняю. Тобто у нас крутиться тільки один мотор. Струм тут – 1,2 ампера.

Зараз я хочу показати принцип, за яким будуть працювати концевики. Як бачите, вони тут встановлені, ось кінцевик один, і тут кінцевик другий встановлений.

Тобто ось ця планочка – вона переміщається. Переміщається сюди, і тут буде вимикати.

Ось давайте подивимося. Ось вона поїхала і звільнила ось цей кінцевик.

Він звільнився. Зараз вона їде в цю сторону ось до цього концевику. Мотор при цьому працює. Ось вона наближається до концевику. Все, двигун зупинений, він не крутиться. І навіть якщо я зараз буду натискати на цю кнопку – мотор не працює, не запускається. Ось я тисну ефекту ніякого.

А тепер спробуємо закрити. Зараз він не працює – закриваємо. Ось він пішов в інший бік. Все, мотор більше не крутитися, все зупинилося. На даному приводі концевики розміщені ось тут, ось так от.

Ось вона йде потихеньку. Другий кінцевик ось тут і сюди. Все закінчується спеціальної вилочкою. Герметичній вилочкою, ми можемо її відкрити. Ось вона повністю герметична з тією метою, щоб якщо що, ми могли привід взагалі зняти повністю.

На цьому я закінчую розповідь про чудесне перетворення звичайних воріт в автоматичні з бюджетом в 5 тисяч гривень.